Blog 3 - WEEK 4 / WEEK 5

10 maart 2019 - Msambweni, Kenia

WEEK 4

25/02/2019 – 03/03/2019

Deze werk week begon eigenlijk pas om dinsdag aangezien we maandag pas in de avond thuis waren gekomen vanuit Mombassa. Ik ben maandag vroeg gaan slapen omdat zo’n weekend weg toch nog best vermoeiend is. Dinsdag gingen we naar het ziekenhuis ik zou op de MCH ( mother health care) staan. Dit is een afdeling waar alle nog jongere kinderen worden ingeënt en gewogen en gemeten.

Ook hebben ze een Family planning, hier wordt van alles uitgelegd over voorbehoedsmiddelen en wordt de prikpil gegeven. Ik heb de eerste dag meegekeken maar het was heel rustig. Het was interessant om een keer te zien hoe ze mensen voorlichten maar verder was er erg weinig te doen op de afdeling. Dit is de reden waarom ik de rest van de week niet meer op MCH heb gestaan. Ik ben door heel het ziekenhuis gaan lopen om te kijken of ik ergens wat kon zien en of kon helpen. Helaas was het een hele rustige week in het ziekenhuis. Dat is natuurlijk goed! Maar voor ons is er dan erg weinig te doen. Het was een stage week die erg langzaam voorbij ging.

Er was weer het plan om in het weekend naar Diani Beach te gaan om daar te ontspannen. Van mij hoefde het dit weekend niet perse. Ik vond het prima om lekker een weekendje ‘thuis’ te blijven. Een overnachting is best vermoeiend omdat je telkens weer je tas moet pakken en er heen moet reizen enz. Ook vond ik het ook heerlijk om even 2 daagjes alleen te zijn. We zitten hier met zn 4ealtijd op elkaar lip. Gelukkig gaat dit echt super goed!! Maar toch vond ik het fijn om even wat tijd voor mezelf te hebben.

Zaterdag heb ik heel de dag aan het strand gelegen en zondag ben ik met het gast gezin naar de kerk gegaan. Het was super leuk om te zien hoe hier een kerkdienst gaat. Het is klein en ze zingen veel. Ook bidden ze heel luid en uitbundig. Bijzonder om mee te maken.

Tijdens het avond eten heb ik nog even geskypet met de opa’s en oma uit Nederland. Ik heb ze laten zien waar ik woon en hoe verteld wat ik hier allemaal doe.

Het was een heerlijk ontspannen weekend!

WEEK 5

04/03/2019 – 10/03/2019

Week 5 alweer we zitten al bijna op de helft. De tijd gaat voor mij VEEEELSTE snel.  Ik heb nog zoveel dingen die ik wil zien, doen en leren.  Dit was de week waar ik op Casualty ( de spoedeisende hulp) stond. Ik hoopte dat ik veel interessante casussen tegen zou komen. Toen ik aankwam was het vrij rustig. Er waren geen dringende casussen. Eind van de ochtend was er wel iets meer te doen maar geen spoed gevallen. Ik zag bijvoorbeeld slangenbeten en wonden die opnieuw verbonden moesten worden. Morgen weer een dag.  Echter heb ik de in de nacht van maandag op dinsdag allemaal uitslag op mijn lichaam gekregen waardoor ik dinsdag naar een ander ziekenhuis moest om het even te laten checken. Pleun ging met me mee. Tijdens dat Pleun en ik in het ziekenhuis aan het wachten waren kregen we een berichtje van Kim en Sara dat er 2 flinke motor ongelukken waren gebeurd. We kregen foto’s en we baalde wel een beetje dat we nu niet in het ziekenhuis waren..

De dokter dacht dat ik ergens een allergische reactie op had dus hier kreeg ik medicatie voor.

De woensdag en donderdag heb ik vooral op de OK meegekeken omdat het daar kouder was.

Mijn uitslag jeukte vreselijk en een koudere omgeving hielp vandaar dat ik op de OK ging staan. Donderdag avond was mijn uitslag gelukkig bijna helemaal weg.

Vrijdag zijn we vroeg vertrokken naar Diani Beach om weer lekker te ontspannen. We zijn vrijdag al gegaan omdat we zaterdag al vroeg zouden gaan snorkelen.

We gingen dus zaterdag snorkelen. We kwamen aan bij een boot die echt propvol zat en iedereen had zijn eigen snorkelspullen bij. Wij dachten owhjeej wat zijn we nu weer gaan doen… Gelukkig mochten we na een half uurtje varen toch gaan snorkelen en kregen we spullen. Het was echt super vet! Heel veel mooie dingen gezien. Het is hier behoorlijk helder dus je ziet echt alles. Heel mooi!

Na het snorkelen zijn we lekker aan het zwembad gaan liggen. Het was sinds lange tijd niet heel warm wat ik heerlijk vond.  We lagen zo lekker te niksen bij het zwembad dat we hier tot een uur of 21:00 zijn gebleven. We wilden eigen ergens gaan eten maar hebben toen toch maar besloten om bij het zwembad iets simpels te eten.

Zondag zouden we gewoon weer lekker rustig aan doen en aan het einde van de middag weer terug naar Msambweni gaan.

Ik krijg vaak de vraag of ik heimwee heb. Mijn antwoord is: NEE. Ik zou hier het liefste nog langer willen blijven. Hoe graag ik thuis ook wil missen ik vind het heel lastig. Je bent hier zo druk met andere dingen waardoor ik amper aan thuis denkt. Dus sorry mama dat ik zo weinig van mezelf laat horen xx ;)

1. Marie-José:
    10 maart 2019
    Bijna elke dag contact vind ik al niet niks hoor😃
  2. Wim Boerenkamp:
    10 maart 2019
    Hoi Fleur,

Hoezo afwisseling!! Van heftige dingen meemaken op de verschillende afdelingen tot heerlijk snorkelen met je clubje. Begrijp helemaal dat je zegt dat je eigenlijk helemaal niet met thuis bezig bent. Je geniet met volle teugen van alle nieuwe leer en persoonlijke ervaringen. Super om te lezen Fleur en het zijn leuke foto's!!
  3. Rianne:
    11 maart 2019
    Ha Fleur, fijn dat de uitslag weer weg is en dat je lekker je ding kan doen in het ziekenhuis, zwembad, met z'n allen maar ook alleen, doe je goed!

Je wil natuurlijk ook weten dat PSV gewonnen heeft en dat de omroepinstallatie om R. op te roepen stuk was ;-)

Groet Rianne
  4. Corry:
    11 maart 2019
    Leuk om te lezen dat je je hart volgt Fleur. En wij genieten mee van jouw bijzondere tijd. Thx. Xx
  5. Mieke:
    11 maart 2019
    Hoi Fleur, wat n geweldige, verschillende ervaringen doe je daar op!! En lekker genieten, super om te lezen. Fijn dat de uitslag over is (en dat je geen heimwee hebt 🤪)
    Succes verder, groetjes uit Oostelbeers
  6. Tonnie:
    28 maart 2019
    Dag Fleur,

Wat schrijven jullie leuk over jullie ervaringen daar in Kenia! Ik geniet er van om alles te lezen en vooral ook om alle foto's enz te zien! Een hele mooie herinnering voor later.

Groetjes,
    Tonnie(oma van Kim)