Blog 4 - WEEK 6 / WEEK 7 / WEEK 8

3 april 2019 - Msambweni, Kenia

WEEK 6

11/03/2019 -  17/03/2019

Deze week stond ik op de röntgen afdeling samen met kim. Ik had hier best veel zin in omdat ik hier eigen nog niets vanaf wist. We kwamen op de afdeling aan er was nog niemand. Rond 09:00uur kwamen er dan eindelijk zorgverleners. Ondertussen waren er al een aantal zorgvragers op de wachtbank komen zitten.  Nadat de mensen uit het ziekenhuis alles op hun dooie gemak gingen doen en letterlijk op een stoel niets gingen terwijl heel de ‘wachtkamer’ vol zat. Toen het uiteindelijk helemaal vol zat gingen ze toch maar beginnen. Dit gebeurt hier overal. Ze beginnen pas wanneer dit echt nodig is.

Ze hebben hier best veel apparaten. Ze hebben een machine om foto’s te maken van het gebit. Ze hebben een machine voor een mamagrafie, ze hebben een echomachine, een groot röntgen apparaat en ze kunnen een CT scan maken. Het echo apparaat en het röntgen apparaat zijn de apparaten die het meeste gebruikt worden.

Tijdens het maken van röntgenfoto’s is het net lopende band werk. Iedereen gaat zo snel mogelijk na elkaar. Wanneer je niet zelf op de tafel voor de röntgenfoto kan gaan liggen/zitten moet je zorgen dat je familie of vrienden bij je hebt die je er op leggen. Het personeel van  het ziekenhuis doet dit namelijk niet.

Ik vond de röntgenfoto’s best interessant om te zien. Kim en ik probeerde telkens te kijken of er een breuk in zat. Helaas ging het soms zo snel dat je niet eens de tijd had om te kijken.

Op deze afdeling hebben Kim en ik ons deze week redelijk vermaakt.

Vrijdag was aangebroken en dat betekende dat we  op SAFAR gaan!! We hadden er alle 4  super veel zin in. We werden om 05:30 uur bij het huisje opgehaald en  hadden een rit van ongeveer 4,5 uur te gaan naar Tsavo East. De plek waar wij op safari zouden gaan. Er was nog een meisje Lise die met ons mee zou gaan. Zij verblijft voor 3 maanden  in Mombassa ook voor een doingoood project.

Het was heel bijzonder om in het national park te rijden. We zagen gewoon echt wilde dieren. HEEL gaaf!

We hebben heel veel dieren en super mooie natuur gezien. De eerste nacht sliepen we net buiten het park en de tweede nacht sliepen we in een super mooi hotel in het park waar je vanuit je kamer de olifanten kon zien.

Een safari in Tsavo East is zeker een aanrader!

WEEK 7

18/03/2019 – 24/03/2019

Maandag zijn we niet naar het ziekenhuis gegaan. We waren allemaal best wel moe van de safari en we moesten nog boodschappen doen. We zijn naar Ukunda gegaan voor boodschappen. Kim en Sara waren samen gegaan met de tuk tuk en Pleun en ik zijn met de Matatu gegaan. Sara wilde even naar het ziekenhuis om wat dingen te checken. Ondertussen zijn Pleun en ik Ukunda in gegaan. Pleun wilde heel graag haar haar op een Afrikaanse manier later vlechten.  We kwamen een haar salon tegen en hier heeft ze het laten doen. Het duurde maar liefst 2,5 uur. Het eindresultaat was echt super mooi!

Dinsdag zijn we natuurlijk wel naar het ziekenhuis gegaan. Kim en ik stonden samen op de female ward ( de vrouwen afdeling). Het is een vrij rustige afdeling waar weinig gebeurd. We waren dus ook snel uitgekeken op de afdeling. We zijn rondjes gaan lopen in het ziekenhuis met de hoop dat we wat interessants tegen zouden komen. Zo hebben we het eigenlijk heel de week gedaan.

Donderdag avond voelde Sara zich niet lekker. Pleun, kim en de man van de gastvrouw zijn mee naar het ziekenhuis gegaan. Ze bleek uitgedroogd te zijn. Ze moest een nachtje blijven dus ik Pleun bij haar gebleven. Vrijdags ben ik ook naar het ziekenhuis gegaan om te kijken hoe het met Sara ging. Het ging al beter maar nog niet top. De dokter besloot dat ze nog een nachtje moest blijven. Deze nacht ben ik bij Sara gebleven. We zouden zaterdag eigenlijk al vroeg vertrekken om te gaan snorkelen bij Wasini. Dit hebben we gelukkig kunnen verzetten naar zondag.

Zaterdag middag voelde Sara zich goed genoeg om naar huis te gaan.

Op de zondag gingen we naar Wasini om te gaan snorkelen. Sara had besloten om thuis te blijven dus zijn we met z’n 3e gegaan.

Het was een dagtrip. We gingen met de boot naar mooie plekken om te snorkelen en kregen daarna een super lekkere lunch. We hebben vanuit de boot dolfijnen gezien en tijdens het snorkelen zee schilpadden, mooi koraal en super mooie vissen.

WEEK 8

25/03/2019 – 31/03/2019

Na de leuke dag naar Wasini gister was het vandaag toch weer tijd om naar het ziekenhuis te gaan.

We zouden deze week met z’n 4e op maternity staan. Dit is een afdeling waar zwangere vrouwen bevallen. Hier liggen ook de vrouwen net na een bevalling of keizersnede. Ook hebben ze een premature ruimte. Hier staan ongeveer 6 couveuses voor te vroeg geboren baby’s. De premature baby’s liggen soms met 2 of 3 in een couveuse. In de ruimte waar zwangere vrouwen op een natuurlijke manier bevallen is het erg warm en ruikt het muf.  Hier moeten de vrouwen helemaal alleen bevallen. Er is niemand bij de vrouwen om ze te steunen. Als de vrouwen een partner hebben mogen deze alleen op bepaalde bezoekuren komen om hun pasgeboren kindje te bewonderen.

Het was helaas een erg rustige week op maternity. Er lagen wel een aantal vrouwen om te gaan bevallen maar dit kon nog een hele tijd duren. Uiteindelijk heb ik vrijdag pas een natuurlijke bevalling gezien. Het was bijzonder om te zien!

Op woensdag zijn we langs de bloedbank gegaan in het ziekenhuis en heb ik daar 0,5 liter bloed gedoneerd. Het is apart om te zien dat het bij de bloedbank wel schoon is en dat ze erg steriel te werk gaan. Na het doneren krijg je zelfs frisdrank met een koekje.

Op vrijdag waren we weer bij de bloedbank omdat iemand anders nu graag bloed wilde doneren.

Toen we daar zaten kwam Jane een erg aardige verpleegkundige van de spoedeisende hulp naar ons toe. Ze had een hele hoop nieuwe Keniaanse studenten bij zich die ze een rondleiding aan het geven was. We moesten onszelf gaan voorstellen dus dat deden we maar. Naderhand zijn we met ze op de foto gegaan. Toen de groepsfoto gemaakt was wilde alle studenten selfies met ons en iedereen maakte foto’s van ons. Het was heel apart om mee te maken. Ze trokken letterlijk aan je arm om een foto met je te kunnen maken.

Vrijdag zijn we ook nog voor de laatste keer naar sawasawa beachhouse gegaan. Hier zitten we eigenlijk elke dag na stage te relaxen. Helaas zouden ze dat weekend dichtgaan dus gingen we ze even bedanken dat we daar al die tijd mochten zitten.

Zaterdag zijn we naar Ukunda geweest. Daar hebben we lekker geluncht en wat rondgelopen.

Zondag de dag van mijn verjaardag. We zouden vandaag naar Diani gaan om daar een nachtje te slapen. We zijn rond 10:00 uur vertrokken we zijn toen eerst ergens lekker gaan lunchen en zijn toen door gegaan naar Stillts backpackers waar we weer zouden overnachten.

’s Middags hebben we lekker aan het zwembad gelegen. Toen hebben we Ajax – Psv kunnen kijken. Helaas was de uitlag wat minder… Na de wedstrijd zijn we uiteten gegaan bij Nomad een restaurant waar je aan het strand kan eten. Heel mooi en lekker! Tijdens het toetje kwam het personeel op zijn Afrikaans voor mijn verjaardag zingen. Erg leuk!

Na het eten gingen we nog even bij de overnachtingsplaats wat drinken met de eigenaar en een Keniaanse ‘vriend’. Het was erg gezellig en ze hadden zelfs nog een verjaardagstaart voor me. Super lief van iedereen. We hebben spelletjes gedaan en nacht gezwommen in het zwembad. We lagen rond 04:00 uur in ons bed. Het was zeker een geslaagde avond!

Iedereen bedankt voor de lieve felicitaties!

1. Wim Boerenkamp:
    3 april 2019
    Hoi Fleur,

Wat een bijzondere weken weer. Safari, ziekenhuisopname van Sara, wedstrijd Ajax PSV volgen. En dat aan de andere kant van de wereld. Gewoon top. te zien dat jullie met volle teugen genieten en heel veel leren.
  2. Rianne:
    3 april 2019
    Ha Fleur, volgens mij heb je nog helemaal geen zin om terug naar Nederland te gaan.....
    Wie wil dit nu niet allemaal meemaken!!

Geniet er nog even van!
  3. Ingrid van de pol:
    4 april 2019
    Ze blijven super leuk om te lezen de heerlijke verhalen en mooie avonturen... blijf nog maar lekker even genieten daar.... 🤗😎😎